Att inte veta om sin graviditet

Omedveten graviditet är ofta förnekelse

Den plötsliga magsmärtan visade sig vara förlossningsvärkar.

Kvinnan hade varit gravid utan att veta om det och plötsligt blev hon och pojkvännen föräldrar.

Men att inte upptäcka en graviditet är ovanligt och ofta handlar det om förträngning.

Många reagerar när dom får höra talas om någon som varit gravid i nio månader utan att veta om det. Frågan alla ställer sig är hur det är möjligt att inte upptäcka att man bär på ett barn.

Ofta psykisk förklaring

Barnmorskan Karin Gottvall säger att hon vid några tillfällen i sitt arbete mött kvinnor som när de fött sitt barn först sagt att de inte vetat om att de skulle föda barn. Men sedan när de börjat samtala har det visat sig att kvinnorna ändå inte varit helt ovetande.

– Mycket är ju möjligt när det gäller människans kropp och själ men då kan man ofta förklara det psykologiskt. Lite grann kan det handla om åldern på kvinnan, att man försökt få barn men inte kunnat och att man då inte tror att man kan få barn. Eller om kvinnan är väldigt ung eller omedveten om sin kropps funktioner. Då kanske man förnekar sin graviditet. Sedan kan det vara en kvinna som fått ett jobb som hon är angelägen att få behålla eller att barnafadern är någon som hon inte vill leva sitt liv med eller ha barn med, då kanske man också förtränger det, säger Karin Gottvall.

Dålig kroppskännedom kan ligga bakom

En förklaring som det ibland talas om är att barnet legat långt bak i mammans mage och att hon därför inte märkt av graviditeten. Men de barnmorskor som Aftonbladet talat med anser inte att det är en tänkbar förklaring.

– Inte under en hel graviditet i alla fall. I början kan en livmoder luta framåt eller bakåt i sin position men när barnet växer i magen så växer det uppåt. Om man ska förklara det fysiskt är det att man har dålig kroppskännedom eller att man har en uttalad övervikt, säger Karin Gottvall.

Kan inte drabba alla

Att vem som helst plötsligt kan nedkomma med ett barn utan att ha märkt av graviditeten tror inte Karin Gottvall. Hon menar att de allra flesta med god kroppskännedom skulle märka av om de blev gravida.

– Om man vet att man har utsatt sig för att man kan bli gravid så är man ofta mer uppmärksam på sin kropp, säger hon.






Det här läste jag i tidningen, jag tror inte att man kan gå en hel grav. utan att inte veta om de, man måste ju känna sparkarna, känna att de är nån där inne.

Men jag säger inte att de inte kan vara så heller. Jag var med om de, ellr ja nästan. Jag hade ingen aning om att jag var gravid förrän i v.18. Mina kompisar i skolan såg att jag var gravid o min lärare, men inte jag själv :S. Jag anade nånting i början o misstänkte stort att jag var gravid, så jag gick till BM o bad henne göra ett gravtest, men de visade negativt o jag blev jätte chockad. Jag frågade henne hur jag kunde ha alla symtomer om jag inte är gravid. Hon trodde de berodde på att jag var deprimerad o därför kunde ha dessa symtomer men hon sa att de kommer gå över. Ja, 3mån senare var jag ju ändå gravid och fick se min söta pojke på ultraljudet.
Jag blev helt ställd o visste fan inte vad jag skulle göra, jag trodde ju bara att jag hade gått upp i vikt. Helt sjuk egentligen att de kan vara så..Men så var de...


Kommentarer
Postat av: Flåsarn-En tigermamma med humor!

Det minns jag så väl..

Ta t.ex på musiklektionerna då vi lekte med alla instrument och mikrofoner och vi som var där påpekade till dig att du helt enkelt MÅSTE vara gravid. D

2010-08-28 @ 22:01:50
URL: http://flasarn.blogg.se/
Postat av: Flåsarn-En tigermamma med humor!

Jävla skitdator.. men här kommer forts:



Du hade en typisk gravidmage där det syntes att livmodern växte uppåt..

Jag kommer ihåg hur du avfärdade våra misstankar..



Men tillslut fick du en otroligt söt pojk :)

2010-08-28 @ 22:03:19
URL: http://flasarn.blogg.se/
Postat av: Ellen

hahahahaha.. jaa men på nått sätt önskade jag att jag hade vetat om de, att man fan inte märkte nått, helt sjukt egentligen.. men som sagt, de kom en söt pojke o på nått sätt kändes de som hela klassen var en del av familjen, för ni alla hade varit med från början till slut


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0